RUTES SALUDABLES

En aquest apartat us proposem descobrir el municipi de Vinyols i els Arcs a peu o amb bicicleta, un terme eminentment agrícola, solcat per rieres i barrancs. Cada recorregut us portarà a diferents raconades, en alguns casos posant un peu o una roda en un municipi veí per visitar indrets d’interès com pot ser la riera d’Alforja o el mas fortificat de don Felip.

Així, per una banda us donem indicacions per seguir dos recorreguts a peu, a la part nord del terme, un de més curt i un de més llarg, una versió estesa, per als que tenen més temps. També hi trobareu dos recorreguts més aptes per fer amb bicicleta, ja que bona part del camí està pavimentat i les distàncies són també més llargues, a la part sud del terme. Esperem que en gaudiu i feu salut!

V01_FENT FONDO EL CAMÍ

Distància: 3,8 km

Temps de caminar: 1h 10min

Desnivell: +14m

Descripció de la ruta

Per als que tot just s’inicien ara a estirar les cames i fer salut o per als qui tenen poc temps, aquesta és la ruta ideal. En tan sols 3,8 km, permet gaudir d’una diversitat d’entorns i paisatges interessant.

Així doncs, des del carrer de Sant Jordi, al capdamunt del nucli urbà, el recorregut s’inicia pel camí dels Matxos, un camí fondo, encaixat entre talussos dels enlairats camps de conreus. Just abans d’arribar a la pineda on s’encreua amb el camí de Montbrió, podreu observar les restes d’una arcada per a portar l’aigua. I és que les mines d’aigua tenien una marcada importància per abastir el poble i regar els camps i horts. Malauradament, moltes d’elles avui s’han assecat per falta de manteniment o per l’explotació de pous propers.

Continuant pel camí fondo dels Matxos, arribareu fins a l’encreuament amb el camí de Cerdans, que permet la connexió a llevant (a la dreta) amb Riudoms. Si continuéssiu recte amunt enllaçaríeu amb la ruta més llarga d’Entre matxos i ramats. Aquest cop, però, seguiu el camí de Cerdans a l’esquerra, en direcció oest, fins arribar a la riera d’Alforja. La seva amplada poblada pel pedregar més sec i inhòspit poc fa pensar en la seva gran força per endur-se pedres, troncs, animals, persones i cotxes en èpoques de fortes pluges.

Just abans de la riera, sense creuar-la, a l’esquerra trobareu el camí de Montbrió. Aquest camí vell, amb centúries d’història, com també d’històries viscudes pels habitants i visitants del Camp de Tarragona, us portarà entre camps de conreu fins a l’encreuament amb el camí dels Matxos. Des d’aquí, ja només queda retornar cap al poble fins trobar el carrer de Sant Jordi.

V02_ENTRE MATXOS I RAMATS (AQUÍ PODEU VEURE LA RUTA)

Distància: 6,2 km

Temps de caminar: 1h 50min

Desnivell: +40m

Els amants de les excursions més llargues i entretingudes tenen aquí l’opció per endinsar-ne en raconades poc transitades del camí dels Matxos o davallar per un tram de la riera d’Alforja. Aquest itinerari, d’uns 6,2 km, posa el peu també en part als termes de Riudoms i Montbrió.

Des del capdamunt del poble, sortint pel camí de Sant Jordi, arribareu a la petita pineda on s’encreua el camí dels Matxos que heu agafat amb el de Montbrió, per on retornareu. Deixant el recer de la pineda, heu de continuar pel camí fondo amunt, sota el sopluig d’alzines i lledoners escadussers arrelats als altius talussos. En arribar al camí de Cerdans, que comunica a llevant (a la dreta) amb Riudoms, heu de continuar amunt, pel camí dels Matxos o també dit d’Alforja. Després del primer tram més arranjat i pavimentat, aviat us trobareu en l’antic camí de carro, on gaudireu de la immersió més completa en l’entorn rural, entre camps conreats i la vegetació dels marges del camí. Sembla ser que aquest era el camí utilitzat per la gent adinerada del Priorat per portar els difunts a enterrar a Tarragona, tot plantant creus en cada bifurcació.

Al capdamunt enllaçareu directament amb la riera d’Alforja. Davalleu per la riera sense creuar-la fins trobar el primer pas fàcil que us permeti passar cap al marge dret. Això sí, si justament avui que esteu fent aquest recorregut s’ha produït un episodi de pluges fortes, i la riera baixa ocupant tota la llera i arrastrant roques, plantes i troncs, no la creueu en cap cas i escolliu retornar de nou per on heu vingut.

Després de caminar una bona estona per aquest gran connector biològic entre mar i muntanya i antigament una artèria principal per al pas de ramats i pastors, heu de deixar la riera i pujar a l’esquerra pel camí de Montbrió, per retornar de nou al poble de Vinyols.

V03_A LA TORRE, QUE VENEN ELS PIRATES!  (AQUÍ PODEU VEURE LA RUTA)

Distància: 7,9km

Desnivell: +30m

Aquesta ruta ciclista, d’aproximadament 7,9km i apta per a tots els públics, us portarà entre camps de conreu fins al mas de Don Felip, en terme de Riudoms. Des de l’avinguda Catalunya, haureu de creuar la carretera i agafar el camí de Barenys. Tant aviat passeu la trama urbana, heu d’agafar a la vostra esquerra el camí de Tarragona fins, just abans de baixar a la riera de Maspujols, agafar a la dreta el camí que us portarà fins al mas amb torre fortificada de Don Felip, enmig de camps de conreu. Potser se us farà estrany saber que aquesta torre de defensa fou bastida al segle XVI per defensar-se dels... pirates! I és que ben bé fins a finals del segle XIX les incursions dels corsaris, sota l’aixopluc de l’imperi otomà, provocaren la despoblació de molts nuclis de la costa i arribaren terra endins, enduent-se béns, collites, animals i persones i destrossant-ho tot al seu pas.

El retorn al poble de Vinyols el realitzareu justament pel camí de Barenys, un dels nuclis (avui terme de Vila-seca) que desaparegué completament degut al constant atac de pirates i corsaris. A l’alçada del barranc de Paisanes, podreu refrescar-vos a l’ombra de la pineda situada a banda i banda del camí en aquest tram.

Un altre fet destacat d’aquest itinerari és que transcorre prop de les restes d’un poblat iber localitzat a la zona de la partida del Burgar, proper al mas de Don Felip, fet que demostra el poblament des d’antic d’aquest territori. Un territori fèrtil, molt ben situat i comunicat, que ha permès el desenvolupament del nucli de Vinyols al llarg dels segles fins al dia d’avui.

V04_EL MILLOR VI DELS ROMANS  (AQUÍ PODEU VEURE LA RUTA)

Distància: 9,2 km

Desnivell: +60m

Ruta ciclista que cobreix una major distància, amb prop de 9,2 km i que s’acosta fins a l’antic traçat de la Via Augusta romana, una de les autèntiques autopistes del passat. Des de l’avinguda Catalunya, un cop creuada la carretera, heu d’agafar el camí de Barenys i seguir-lo entre camps de conreus fins trobar-vos una bifurcació. Seguiu a la dreta, pel camí de Vilafortuny, deixant el camí de Barenys a l’esquerra, per on retornareu. Manteniu-vos sempre pel camí principal de l’esquerra, deixant el camí dels Hospitals i un altre camí a la dreta, creuant la nova línia de ferrocarril i enllaçant amb el camí de servei de l’autopista, que agafareu a l’esquerra. El seguiu uns 500m fins tombar a l’esquerra pel camí de les Deveses.

Tan sols uns metres més avall, sota l’antiga carretera nacional, s’hi ha localitzat la mil·lenària Via Augusta, una de les artèries principals dels romans i també la més llarga, ja que enllaçava els Pirineus amb Cadis, amb prop de 1.500km! De ben segur que a través d’aquesta via, els romans transportaren el vi que es produïa al terme, i és que era ben conegut que de les planes fèrtils de l’Ager tarraconensis en sortia el vi més equilibrat i fi de tot el seu imperi. Aquesta tradició vinícola perdurà al llarg dels segles, al que s’hi afegí la producció de l’aiguardent, el desaparegut carrer de les Olles n’era el seu testimoni més evident.

De tornada a Vinyols pel camí de les Deveses podreu contemplar però com l’implacable atac de la fil·loxera a finals del segle XIX feu que els pagesos del poble s’haguessin d’adaptar, primer a la fruita seca com l’avellana i posteriorment als camps de fruiters de regadiu, com els tarongers i presseguers, per poder subsistir vivint de la terra.