El PORTA A PORTA (PaP) arriba al nucli de Vinyols i els Arcs

Avui, 10 de gener, Vinyols i els Arcs ha començat el servei de reciclatge per fraccions que ha impulsat el Consell Comarcal del Baix Camp a través de l’empresa pública SECOMSA.

Finalment, han estat 7 municipis (l’Aleixar, l’Argentera, Botarell, Duesaigües, Maspujols, Vilanova d’Escornalbou i Vinyols i els Arcs), que s’han afegit a Riudecanyes i Riudecols, poblacions que ja oferien aquest model de reciclatge PaP des de l’any 2000 i 2018, respectivament.

De fet, en una petita part del nucli de Vinyols i els Arcs, ja es va començar una prova pilot ara farà 1 any i es va poder comprovar que s’havia passat d’un 40% a un 80% de deixalles reciclades. És per això que s’espera que, a finals d’any, el reciclatge superi, amb escreix, les dades que hi havia fins ara.

L’objectiu de la Unió europea és arribar a un 55% de reciclatge per al 2025, la qual cosa implica començar tan aviat com sigui per aconseguir un nivell òptim de reciclatge en benefici del medi ambient, la salut de les persones i l’economia.

Així doncs, aquest nou model de recollida implica la retirada de tots els contenidors soterrats del nucli de Vinyols i la instal·lació d’una deixalleria d’emergència per donar servei en casos concrets, però mai per a utilitzar-la com a servei habitual.

L’Ajuntament ha repartit a tots els domicilis un cubell multiproducte i bosses compostables per als residus orgànics. També s’ha instal·lat a les façanes, un enganxall i una placa proveïda amb un xip, que en un futur servirà per implantar el pagament per generació. Aquest sistema serà més just que l’actual, ja que es podrà aplicar la taxa d’escombraries en funció de si es recicla bé o no.

Tot això suposa un canvi total en la gestió dels residus a les llars, ja que s’han de separar, obligatòriament, totes les fraccions i tothom s’ha d’adaptar al calendari i horari establerts. Però, a curt termini, els beneficis seran molt superiors a les molèsties, atès que no hi haurà desplaçaments a les illes de contenidors, s’evitaran les males olors i no es veurà la brossa al voltant d’aquests emplaçaments, alhora que farà que tinguem un poble més net i sostenible.

Podeu trobar el calendari de Vinyols AQUÍ

Per saber on llençar cada residu, podeu consultar-ho a www.residuonvas.cat.